Baten en lasten
Baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Stedelijke bereikbaarheid | ||||||
Totaal baten | 3.413 | 1.896 | 1.315 | 1.271 | 1.271 | 1.271 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 2.487 | 1.118 | 67 | 67 | 67 | 67 |
Opbrengsten derden | 702 | 778 | 1.248 | 1.204 | 1.204 | 1.204 |
Overige baten | 225 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 19.654 | 14.026 | 12.105 | 13.547 | 10.715 | 10.156 |
Apparaatslasten | 7.651 | 7.678 | 7.812 | 7.505 | 7.101 | 7.101 |
Inhuur | 399 | 399 | -46 | 7 | -46 | -46 |
Overige apparaatslasten | 254 | 104 | 109 | 108 | 103 | 103 |
Personeel | 6.998 | 7.176 | 7.749 | 7.390 | 7.044 | 7.044 |
Interne Lasten | -1.974 | -5.797 | -7.199 | -5.750 | -5.691 | -5.691 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | -1.974 | -5.797 | -7.199 | -5.750 | -5.691 | -5.691 |
Programmalasten | 13.977 | 12.145 | 11.492 | 11.793 | 9.305 | 8.746 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 249 | 825 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | 7.586 | 7.060 | 7.556 | 7.336 | 6.829 | 5.986 |
Overige programmalasten | 5.994 | 4.259 | 3.936 | 4.457 | 2.475 | 2.760 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 148 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | -16.241 | -12.131 | -10.790 | -12.276 | -9.444 | -8.885 |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten na vennootschapsbelasting | -16.241 | -12.131 | -10.790 | -12.276 | -9.444 | -8.885 |
Onttrekking aan reserves | 1.922 | 1.419 | 1.477 | 3.008 | 724 | 140 |
Budgetrekening Programmakosten reserves en voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking Bestemmingsreserve | 1.922 | 1.419 | 1.477 | 3.008 | 724 | 140 |
Toevoeging aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetrekening Programmakosten Reserveringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging Bestemmingsreserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval bestemmingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -14.319 | -10.712 | -9.313 | -9.268 | -8.720 | -8.745 |
Toerekening overhead aan product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting 2020 | Begroting |
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 3.352 | 3.316 | 3.927 | 4.051 | 3.942 | 3.792 |
Overhead clusterondersteuning | 0 | 1.234 | 1.302 | 1.279 | 1.217 | 1.206 |
Resultaat na Overhead | -17.671 | -15.262 | -14.542 | -14.599 | -13.879 | -13.744 |
Toelichting Baten en Lasten
Baten
De baten hebben betrekking op bijdragen rijk, medeoverheden en opbrengsten derden.
De daling van baten in 2017 en verder, ten opzichte van 2016, wordt veroorzaakt door de eenmalig in 2016 ontvangen rijksmiddelen Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit.
Lasten
De interne lasten bestaan uit doorbelastingen van concernbrede bedrijfsvoeringskosten en overige kosten vanuit andere producten. De apparaats- en programmalasten vloeien voort uit de uitvoering van diverse activiteiten en projecten, zoals het jaarlijks vervangen van verkeerslichtinstallaties, exploitatie van Parkeer Geleiding en projecten voor onder andere het beter benutten van het bestaand netwerk. De kapitaallasten zijn afschrijvingskosten en rente van investeringen in het verleden. De lasten dalen doordat een aantal overheidssubsidies stoppen, zoals genoemd onder de baten.
Reserves
De reserves laten ten opzichte van 2016 een daling zien. In 2017 vinden onttrekkingen plaats uit het Investeringsfonds Rotterdam en ISV-3 voor de buitenruimte Hoek van Holland en de A13/A16. De hogere onttrekking in 2019 wordt veroorzaakt door een onttrekking aan het Investeringsfonds Rotterdam voor de uitvoering van buitenruimte Hoek van Holland strandomgeving.
Meerjarig verloop
De lasten laten meerjarig een daling zien ten opzichte van 2016. In 2016 hebben incidentele positieve bijstellingen plaatsgevonden van budget voor onder andere aantrekkende markt en projecten die gefinancierd worden uit middelen Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit.
Toerekening Overhead aan producten
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting betreft de toerekening van de kosten van het clusteronderdeel BCO (bestuur- en concernondersteuning) aan alle andere producten (en programma’s) conform een fte verdeelsystematiek. Overhead clusterondersteuning betreft hier een uitwerking van BBV regelgeving. Leidinggevend personeel en secretariaat is overhead en moet apart zichtbaar in de begroting worden opgenomen. In de meeste gevallen zijn dit dus personeelslasten, voorheen opgenomen onder personeel.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning