Baten en lasten
Baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Sport en Recreatie | ||||||
Totaal baten | 12.317 | 12.707 | 5.364 | 5.364 | 5.364 | 5.364 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten derden | 11.851 | 12.707 | 5.364 | 5.364 | 5.364 | 5.364 |
Overige baten | 375 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 80.864 | 87.357 | 85.389 | 86.932 | 83.700 | 83.379 |
Apparaatslasten | 29.703 | 22.671 | 10.133 | 10.097 | 10.097 | 10.097 |
Inhuur | 1.316 | 244 | 161 | 161 | 161 | 161 |
Overige apparaatslasten | 1.158 | 592 | 240 | 240 | 240 | 240 |
Personeel | 27.228 | 21.834 | 9.733 | 9.696 | 9.696 | 9.696 |
Interne Lasten | 10.114 | 10.215 | 9.331 | 9.320 | 9.314 | 9.328 |
Beleidspecifiek vastgoed | 21.499 | 21.537 | 20.957 | 20.946 | 20.940 | 20.954 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | -11.385 | -11.322 | -11.626 | -11.626 | -11.626 | -11.626 |
Programmalasten | 41.048 | 54.471 | 65.925 | 67.516 | 64.290 | 63.955 |
Financieringslasten | 44 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 9.022 | 17.229 | 34.594 | 34.397 | 33.915 | 34.104 |
Kapitaallasten | 1.822 | 1.595 | 1.485 | 1.364 | 1.163 | 1.078 |
Overige programmalasten | 12.341 | 17.204 | 9.736 | 12.538 | 11.306 | 10.943 |
Sociale uitkeringen | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 17.809 | 18.444 | 20.110 | 19.217 | 17.906 | 17.831 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | -68.548 | -74.650 | -80.024 | -81.568 | -78.336 | -78.015 |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten na vennootschapsbelasting | -68.548 | -74.650 | -80.024 | -81.568 | -78.336 | -78.015 |
Onttrekking aan reserves | 2.943 | 5.051 | 1.155 | 605 | 613 | 622 |
Onttrekking Bestemmingsreserve | 2.943 | 5.051 | 1.155 | 605 | 613 | 622 |
Toevoeging aan reserves | 775 | 1.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging Bestemmingsreserves | 775 | 1.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 1.294 | 217 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval bestemmingsreserve | 1.294 | 217 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -65.086 | -71.082 | -78.869 | -80.963 | -77.722 | -77.393 |
Toerekening overhead aan product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting 2020 | Begroting |
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 9.154 | 7.568 | 5.110 | 5.081 | 5.115 | 5.094 |
Overhead clusterondersteuning | 0 | 5.307 | 2.318 | 2.317 | 2.316 | 2.336 |
Resultaat na Overhead | -74.239 | -83.957 | -86.298 | -88.361 | -85.153 | -84.823 |
Toelichting Baten en Lasten
Op 21 februari 2017 heeft het college besloten om de exploitatie en het beheer van alle gemeentelijke sportvoorzieningen onder te brengen in een verzelfstandigd Sportbedrijf. Afgesproken is dat in de begroting 2018 en verdere jaren de prestatievergoeding op jaarbasis aan het Sportbedrijf wordt verwerkt. In de baten en lasten is dit gebeurd.
Baten
Opbrengsten derden
De baten in 2017 hebben voornamelijk betrekking op de opbrengsten uit verhuur van gymzalen, sporthallen, sportvelden en zwembaden. Met ingang van 2018 dalen de baten substantieel door de verzelfstandiging van het Sportbedrijf. Vanaf 2018 bestaan de baten grotendeels uit inkomsten van de scholen voor vakleerkrachten Rotterdam Lekker Fit!, recreatieoord Hoek van Holland en Natuur- en Milieu Educatie (NME).
Lasten
Apparaatslasten
Het grootste deel van de apparaatslasten in 2017 betreft de personeelskosten voor de uitvoering van het sportbeleid, zoals bijvoorbeeld de medewerkers werkzaam voor het beheer van zwembaden, sporthallen en sportvelden, kinderboerderijen, sportstimulering, natuur en milieueducatie. Met ingang van 2018 zullen door de verzelfstandiging van het Sportbedrijf de apparaatslasten aanzienlijk dalen omdat er een verschuiving plaatsvindt naar de programmalasten.
Interne Lasten
De interne lasten in 2017 bestaan voornamelijk uit de vergoeding voor het gebruik en het groot onderhoud van de diverse sportaccommodaties en de doorbelaste (concern)overhead. Daarnaast worden vanuit dit product kosten intern doorbelast, zoals voor het gebruik van gymzalen, zwembaden voor het onderwijs en Rotterdam Lekker Fit!.
Programmalasten
Een deel van de programmalasten is bestemd voor subsidies. Er wordt subsidie verleend aan onder andere Stichting Diergaarde Blijdorp, Stichting Rotterdam Topsport en Stichting Rotterdam Sportsupport. Daarnaast worden binnen de programmalasten meerdere projecten en programma’s uitgevoerd, waaronder de implementatie van Sportnota 2017+ en het programma Rotterdam Lekker Fit!.
Reserves
Onttrekking aan reserves
De onttrekkingen vinden plaats aan het Investeringsfonds Rotterdam (IFR) en onder andere aan de bestemmingsreserves ‘Sport gebieden’ en ‘Onderhoud Sport’.
De onttrekking aan de bestemmingsreserve ‘Sport gebieden’ is onder meer bedoeld voor de beoogde doelen waarvoor deelraden van voormalige deelgemeenten bestemmingsreserves hadden gevormd op onderwerpen die te maken hebben met sport. De onttrekkingen aan het IFR is voor verbouwingen en aanpassingen aan de accommodaties en de onttrekking aan Onderhoud Sport om de objecten op een bepaald kwaliteitsniveau te brengen. Een nadere toelichting is opgenomen onder ‘Bijstellingen’ van dit product.
Toevoeging aan reserves
Bij Voorjaarsnota 2017 is een bedrag van € 2 mln toegekend voor het dekken van de frictiekosten fsk1 – 3 van de Lokale Culturele Centra (LCC) in de jaren 2018 en 2019. Omdat in 2017 al voor € 300 aan kosten zijn gemaakt voor dit doel, wordt voorgesteld voor de jaren 2018 en 2019 een bestemmingsreserve te vormen van het restbedrag van € 1,7 mln.
Vrijval reserves
Als bijdrage aan het algemeen financieel beeld 2017 is ten laste van de bestemmingsreserve ‘Sport gebieden’ een bedrag vrijgevallen.
Meerjarig verloop
In het meerjarig verloop laten de baten een structurele daling zien vanaf 2018. De opbrengsten derden dalen omdat na de verzelfstandiging het Sportbedrijf het betaald gebruik van de sportvoorzieningen zelf in rekening gaat brengen en innen. De lasten daarentegen stijgen in 2018 door de intensivering van onderhoud en duurzaamheid sportaccommodatie om vervolgens te dalen doordat deze intensivering wegvalt.
Toerekening Overhead aan producten
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting betreft de toerekening van de kosten van het clusteronderdeel BCO (bestuur- en concernondersteuning) aan alle andere producten (en programma’s) conform een fte verdeelsystematiek. Overhead clusterondersteuning betreft hier een uitwerking van BBV regelgeving. Leidinggevend personeel en secretariaat is overhead en moet apart zichtbaar in de begroting worden opgenomen. In de meeste gevallen zijn dit dus personeelslasten, voorheen opgenomen onder personeel.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning