Baten en lasten
Baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Openbare gezondheidszorg | ||||||
Totaal baten | 11.844 | 12.951 | 13.040 | 13.040 | 13.040 | 13.040 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 8.573 | 9.499 | 9.522 | 9.522 | 9.522 | 9.522 |
Opbrengsten derden | 3.271 | 3.452 | 3.517 | 3.517 | 3.517 | 3.517 |
Totaal lasten | 17.949 | 17.405 | 17.941 | 18.087 | 17.891 | 17.841 |
Apparaatslasten | 13.750 | 11.421 | 11.733 | 11.686 | 11.686 | 11.668 |
Inhuur | 1.128 | 156 | 160 | 160 | 160 | 160 |
Overige apparaatslasten | 573 | 343 | 225 | 221 | 221 | 221 |
Personeel | 12.049 | 10.922 | 11.348 | 11.304 | 11.304 | 11.287 |
Interne Lasten | -258 | -280 | -392 | -392 | -392 | -392 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | -258 | -280 | -392 | -392 | -392 | -392 |
Programmalasten | 4.457 | 6.264 | 6.600 | 6.793 | 6.597 | 6.565 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 3.817 | 4.464 | 4.783 | 4.784 | 4.784 | 4.784 |
Kapitaallasten | 24 | 22 | 21 | 20 | 20 | 19 |
Overige programmalasten | 68 | 85 | 157 | 350 | 154 | 122 |
Salarislasten WSW en WIW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 548 | 1.694 | 1.640 | 1.640 | 1.640 | 1.640 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | -6.105 | -4.455 | -4.901 | -5.048 | -4.851 | -4.801 |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten na vennootschapsbelasting | -6.105 | -4.455 | -4.901 | -5.048 | -4.851 | -4.801 |
Onttrekking aan reserves | 0 | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking Bestemmingsreserve | 0 | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -6.105 | -4.413 | -4.901 | -5.048 | -4.851 | -4.801 |
Toerekening overhead aan product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting 2020 | Begroting |
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 7.361 | 7.010 | 6.620 | 6.582 | 6.621 | 6.579 |
Overhead clusterondersteuning | 0 | 2.731 | 2.412 | 2.420 | 2.408 | 2.416 |
Resultaat na Overhead | -13.466 | -14.154 | -13.933 | -14.049 | -13.880 | -13.796 |
Toelichting Baten en Lasten
Baten
De bijdragen vanuit het Rijk en mede-overheden hebben betrekking op rijksbijdragen voor de opgedragen taken in de bestrijding van infectieziekten zoals bijvoorbeeld de SOA poli.
De opbrengsten derden bestaan voornamelijk uit de inkomsten vanuit de Reizigerszorg, scheepsinspecties en indicatiestellingen op het gebied van arbeid en woningurgenties.
Lasten
De personele kosten dienen ter bestrijding van infectieziekten en voor de gezondheidsbevordering.
Het grootste deel van de programmalasten zit in inkopen en uitbestede werkzaamheden. Hieronder vallen de kosten ter bestrijding van infectieziekten (o.a. SOA poli en reizigerszorg) en kosten die gemaakt worden in het kader van de gezondheidsbevordering. De subsidies worden verstrekt voor prostitutiezorg en voor de inzet van wijkverpleegkundigen in kwetsbare wijken.
Reserves
In 2017 wordt de gevormde bestemmingsreserve Centrum Seksueel Geweld volledig onttrokken (€ 42). Deze reserve was gevormd voor de opzet en borging van een structureel en landelijk dekkend netwerk van Centra voor Seksueel Geweld.
Meerjarig verloop
Het lastenbudget is vanaf 2018 hoger dan in 2017. Bij Inkopen en Uitbestede werkzaamheden is vanuit product Maatschappelijke Begeleiding & Advies (Programma Maatschappelijke Ondersteuning) € 197 overgeheveld voor cliëntondersteuning sport voor een gezond gewicht. Daarnaast is bij een herschikking van programmamiddelen € 213 toegevoegd ten behoeve van de exploitatiekosten van het Centrum Seksueel Geweld.
Als gevolg van dezelfde herschikking van programmamiddelen zijn de Overige programmalasten vanaf 2018 verhoogd met € 100 voor preventie van ondervoeding ouderen en in 2018 en 2019 met € 364 voor extra inzet voor kwetsbare ouders (€ 200 in 2020 en 2021). Vanwege budgetverschuivingen binnen de maatschappelijke producten voor de doorontwikkeling van de product overstijgende managementinformatie en ter bekostiging van product overstijgende bedrijfsvoeringskosten
wordt het budget in 2018 met € 456 en vanaf 2019 met circa € 0,3 mln verlaagd.
Toerekening Overhead aan producten
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting betreft de toerekening van de kosten van het clusteronderdeel BCO (bestuur- en concernondersteuning) aan alle andere producten (en programma’s) conform een fte verdeelsystematiek. Overhead clusterondersteuning betreft hier een uitwerking van BBV regelgeving. Leidinggevend personeel en secretariaat is overhead en moet apart zichtbaar in de begroting worden opgenomen. In de meeste gevallen zijn dit dus personeelslasten, voorheen opgenomen onder personeel.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning