Baten en lasten
Baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Werk | ||||||
Totaal baten | 24.167 | 19.444 | 13.083 | 7.478 | 7.478 | 7.478 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 12.268 | 7.647 | 4.178 | 0 | 0 | 0 |
Dividenden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten derden | 12.011 | 11.797 | 8.905 | 7.478 | 7.478 | 7.478 |
Overige baten | -111 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 127.930 | 137.642 | 124.321 | 119.024 | 117.822 | 118.095 |
Apparaatslasten | 46.839 | 43.602 | 46.292 | 44.756 | 46.260 | 46.979 |
Inhuur | 8.126 | 4.854 | 368 | 72 | 59 | 59 |
Overige apparaatslasten | 1.930 | 1.471 | 1.564 | 1.339 | 1.335 | 1.335 |
Personeel | 36.783 | 37.278 | 44.360 | 43.345 | 44.865 | 45.585 |
Interne Lasten | -6.431 | -4.250 | -7.461 | -3.898 | -4.079 | -4.256 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | -9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | -6.422 | -4.250 | -7.461 | -3.898 | -4.079 | -4.256 |
Programmalasten | 87.521 | 98.291 | 85.490 | 78.165 | 75.642 | 75.372 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 12.823 | 17.879 | 18.146 | 17.387 | 14.067 | 12.920 |
Kapitaallasten | 98 | 150 | 72 | 55 | 41 | 40 |
Overige programmalasten | 7.050 | 17.255 | 7.578 | 7.445 | 7.462 | 7.463 |
Salarislasten WSW en WIW | 61.741 | 59.405 | 56.819 | 50.539 | 51.333 | 52.210 |
Sociale uitkeringen | 345 | 562 | 582 | 582 | 582 | 582 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 5.465 | 3.040 | 2.293 | 2.156 | 2.156 | 2.156 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | -103.763 | -118.199 | -111.238 | -111.545 | -110.344 | -110.616 |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten na vennootschapsbelasting | -103.763 | -118.199 | -111.238 | -111.545 | -110.344 | -110.616 |
Onttrekking aan reserves | 1.411 | 1.375 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Budgetrekening Programmakosten reserves en voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking Bestemmingsreserve | 1.411 | 1.375 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 0 | 164 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval bestemmingsreserve | 0 | 164 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -102.352 | -116.660 | -110.238 | -111.545 | -110.344 | -110.616 |
Toerekening overhead aan product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting 2020 | Begroting |
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 28.007 | 24.916 | 23.931 | 24.649 | 25.711 | 26.594 |
Overhead clusterondersteuning | 0 | 7.156 | 8.135 | 8.793 | 8.754 | 8.695 |
Resultaat na Overhead | -130.358 | -148.733 | -142.304 | -144.987 | -144.809 | -145.905 |
Toelichting Baten en Lasten
Baten
De baten voor het product Werk bestaan uit externe omzet die behaald wordt door WSW medewerkers. Daarnaast worden in 2017 baten geraamd van € 6,7 mln van het Europees Sociaal Fonds (ESF) voor re-integratie activiteiten. Voor 2018 zijn de baten van het ESF geraamd op € 3,9 mln. Het verschil wordt verklaard doordat de ESF periode in april 2018 afloopt.
Lasten
De middelen voor het participatiebudget zijn bestemd voor re-integratie van werkzoekenden en de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (WSW). Een groot deel van de programmalasten heeft betrekking op salarislasten voor de WSW medewerkers.
Daarnaast worden er, op het gebied van Werk en Re-integratie trajecten, werkervaringsplaatsen en externe capaciteit ingekocht om werkzoekenden te laten re-integreren op de arbeidsmarkt. Ook de lasten voor de gemeentelijke herplaatsingskandidaten in de loonschalen 1- 3, Garantiebanen en Nieuw Beschut worden op het product Werk gepresenteerd.
Reserves
Voor het programma Trainingsplant Rotterdamsche Droogdok Maatschappij wordt in 2017 € 375 onttrokken aan de bestemmingsreserve IFR. Van de bestemmingsreserve Taaleis wordt zowel in 2017 als in 2018 € 1 mln onttrokken ter dekking van de uitgaven voor de Wet Taaleis.
Het saldo (€ 164) van de bestemmingsreserve Fit 4 Work zal in 2017 vrijvallen.
Meerjarig verloop
In het meerjarig verloop op de programmalasten is de verwachte afbouw van de WSW medewerkers zichtbaar. Het meerjarig verloop op de baten wordt voornamelijk beïnvloed door de afbouw van de WSW populatie. De externe omzet daalt evenredig met de populatie.
Toerekening Overhead aan producten
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting betreft de toerekening van de kosten van het clusteronderdeel BCO (bestuur- en concernondersteuning) aan alle andere producten (en programma’s) conform een fte verdeelsystematiek. Overhead clusterondersteuning betreft hier een uitwerking van BBV regelgeving. Leidinggevend personeel en secretariaat is overhead en moet apart zichtbaar in de begroting worden opgenomen. In de meeste gevallen zijn dit dus personeelslasten, voorheen opgenomen onder personeel.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning