Baten en lasten
Baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Afvalinzameling | ||||||
Totaal baten | 147.309 | 142.868 | 141.377 | 141.057 | 141.062 | 141.062 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | -505 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten derden | 149.764 | 144.868 | 143.377 | 143.057 | 143.062 | 143.062 |
Overige baten | -1.950 | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
Totaal lasten | 102.241 | 101.791 | 101.434 | 98.804 | 98.745 | 98.697 |
Apparaatslasten | 31.149 | 27.034 | 26.719 | 26.590 | 26.590 | 26.590 |
Inhuur | 4.036 | 2.992 | 3.082 | 3.082 | 3.082 | 3.082 |
Overige apparaatslasten | 1.121 | 803 | 822 | 818 | 818 | 818 |
Personeel | 25.992 | 23.239 | 22.815 | 22.690 | 22.690 | 22.690 |
Interne Lasten | -16.208 | -13.768 | -16.214 | -16.214 | -16.214 | -16.214 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | -8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | -16.199 | -13.768 | -16.214 | -16.214 | -16.214 | -16.214 |
Programmalasten | 87.300 | 88.525 | 90.930 | 88.428 | 88.370 | 88.322 |
Financieringslasten | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 43.690 | 46.667 | 48.561 | 48.466 | 48.966 | 48.966 |
Kapitaallasten | 32.984 | 31.928 | 33.162 | 32.327 | 31.791 | 31.314 |
Overige programmalasten | 10.610 | 9.965 | 9.241 | 7.670 | 7.647 | 8.076 |
Salarislasten WSW en WIW | 0 | -35 | -35 | -35 | -35 | -35 |
Sociale uitkeringen | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | 45.068 | 41.077 | 39.943 | 42.253 | 42.317 | 42.364 |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten na vennootschapsbelasting | 45.068 | 41.077 | 39.943 | 42.253 | 42.317 | 42.364 |
Onttrekking aan reserves | 340 | 340 | 340 | 340 | 340 | 340 |
Onttrekking Bestemmingsreserve | 340 | 340 | 340 | 340 | 340 | 340 |
Toevoeging aan reserves | 0 | 1.040 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging Bestemmingsreserves | 0 | 1.040 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 45.408 | 40.377 | 40.283 | 42.593 | 42.657 | 42.704 |
Toerekening overhead aan product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting 2020 | Begroting |
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 14.596 | 9.179 | 8.507 | 8.455 | 8.509 | 8.473 |
Overhead clusterondersteuning | 0 | 6.022 | 6.130 | 6.103 | 5.790 | 5.790 |
Resultaat na Overhead | 30.812 | 25.176 | 25.646 | 28.035 | 28.358 | 28.441 |
Toelichting Baten en Lasten
Baten
De baten betreffen de inkomsten die worden verkregen door het heffen van afvalstoffenheffing en bedrijfsreinigingsrecht. Daarnaast zijn er baten die voortvloeien uit de inzameling van bedrijfsafval, de verkopen in de Piekfijnwinkels en de afname van leasevoertuigen door externen.
Lasten
De lasten van dit product betreffen de inzameling van huishoudelijk- en bedrijfsafval. Binnen dit product worden ook de kosten van het onderdeel Lease verantwoord.
Reserves
De bestemmingsreserve Onderhoud Lease ondersteunt een efficiënte bedrijfsvoering met betrekking tot het binnen de Gemeente in gebruik zijnde materieel van Lease, waarbij schommelingen in kosten van onderhoud, reparatie en banden worden opgevangen. De mutatie in deze reserve betreft het verschil tussen het deel van onderhoud, reparatie en banden dat in de leasetermijnen is opgenomen ten opzichte van de werkelijke kosten van onderhoud, reparatie en banden. Gedurende het begrotingsjaar zal de schatting van deze mutatie zijn opgenomen. Bij jaareinde zal de werkelijke mutatie in de reserve worden verwerkt.
Meerjarig verloop
De opbrengsten dalen tussen 2017 en 2021 als gevolg van lagere opbrengsten afvalstoffenheffing (ASH) met € 1,0 mln. Dit wordt veroorzaakt door een verlaging van het ASH-tarief als gevolg van lagere (toegerekende) kosten en een stijging in het aantal huishoudens dat wordt aangeslagen.
Toerekening Overhead aan producten
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting betreft de toerekening van de kosten van het clusteronderdeel BCO (bestuur- en concernondersteuning) aan alle andere producten (en programma’s) conform een fte verdeelsystematiek. Overhead clusterondersteuning betreft hier een uitwerking van BBV regelgeving. Leidinggevend personeel en secretariaat is overhead en moet apart zichtbaar in de begroting worden opgenomen. In de meeste gevallen zijn dit dus personeelslasten, voorheen opgenomen onder personeel.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning