Baten en lasten
Baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Wegen en Openbare Verlichting | ||||||
Totaal baten | 13.602 | 5.796 | 3.687 | 4.167 | 4.167 | 4.167 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 6.771 | 1.998 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Financieringsbaten | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten derden | 6.372 | 1.821 | 1.744 | 1.744 | 1.744 | 1.744 |
Overige baten | 373 | 1.978 | 1.943 | 2.423 | 2.423 | 2.423 |
Totaal lasten | 98.259 | 100.644 | 92.330 | 89.807 | 87.704 | 97.384 |
Apparaatslasten | 25.714 | 24.439 | 24.466 | 24.240 | 24.240 | 24.240 |
Inhuur | 200 | 160 | 548 | 548 | 548 | 548 |
Overige apparaatslasten | 1.144 | 914 | 848 | 845 | 845 | 845 |
Personeel | 24.370 | 23.366 | 23.071 | 22.847 | 22.847 | 22.847 |
Interne Lasten | 3.631 | 4.632 | 3.628 | 3.378 | 3.378 | 3.378 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | 3.631 | 4.632 | 3.628 | 3.378 | 3.378 | 3.378 |
Programmalasten | 68.913 | 71.573 | 64.236 | 62.189 | 60.086 | 69.766 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 5.048 | 208 | 211 | 211 | 211 | 211 |
Kapitaallasten | 14.041 | 12.358 | 12.759 | 12.835 | 12.525 | 22.665 |
Overige programmalasten | 49.452 | 58.914 | 51.172 | 49.049 | 47.257 | 46.797 |
Salarislasten WSW en WIW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 373 | 91 | 93 | 93 | 93 | 93 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | -84.657 | -94.847 | -88.643 | -85.640 | -83.537 | -93.217 |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten na vennootschapsbelasting | -84.657 | -94.847 | -88.643 | -85.640 | -83.537 | -93.217 |
Onttrekking aan reserves | 5.273 | 18.862 | 7.213 | 6.757 | 4.009 | 3.109 |
Onttrekking Bestemmingsreserve | 5.273 | 18.862 | 7.213 | 6.757 | 4.009 | 3.109 |
Toevoeging aan reserves | 0 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 0 |
Toevoeging Bestemmingsreserves | 0 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 0 |
Vrijval reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval bestemmingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -79.383 | -83.985 | -89.430 | -86.882 | -87.529 | -90.108 |
Toerekening overhead aan product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting 2020 | Begroting |
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 17.962 | 13.295 | 12.496 | 12.419 | 12.492 | 12.439 |
Overhead clusterondersteuning | 0 | 2.971 | 3.088 | 3.068 | 2.835 | 2.835 |
Resultaat na Overhead | -97.345 | -100.252 | -105.013 | -102.369 | -102.856 | -105.382 |
Toelichting Baten en Lasten
Baten
De baten hebben voornamelijk betrekking op de opbrengsten leges leidingen.
Lasten
De lasten hebben betrekking op de kosten van onderhoud en beheer van Wegen, Openbare Verlichting, Civiele Kunstwerken, Basisinformatie en Beeldende kunst en Gebouwen.
Reserves
Betreft de bijdragen vanuit het Investeringsfonds Rotterdam/Investeringsfonds Stedelijke Vernieuwing-3 aan het projectmatig onderhoud van wegen. Verder zijn er onder andere onttrekkingen begroot voor het Kralingse Bos, toiletvoorzieningen, plan Beverwaard en de Maastunnel. Voor de Maastunnel is een meerjarige bestemmingsreserve gevormd.
Meerjarig verloop
Het verschil in baten wordt veroorzaakt doordat afkoopsom Havenbedrijf gefaseerd naar beneden wordt bijgesteld. In 2016 is de bijdrage met € 2,3 mln naar beneden bijgesteld en vanaf 2018 nog eens met € 2 mln. Meerjarig lagere lasten als gevolg van vorming van de bestemmingsreserve voor de Maastunnel.
Toerekening Overhead aan producten
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting betreft de toerekening van de kosten van het clusteronderdeel BCO (bestuur- en concernondersteuning) aan alle andere producten (en programma’s) conform een fte verdeelsystematiek. Overhead clusterondersteuning betreft hier een uitwerking van BBV regelgeving. Leidinggevend personeel en secretariaat is overhead en moet apart zichtbaar in de begroting worden opgenomen. In de meeste gevallen zijn dit dus personeelslasten, voorheen opgenomen onder personeel.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning