Baten en lasten
Baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Milieu | ||||||
Totaal baten | 4.450 | 5.438 | 1.064 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 4.444 | 5.438 | 1.064 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten derden | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 33.637 | 30.587 | 37.579 | 36.851 | 35.987 | 19.080 |
Apparaatslasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige apparaatslasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Personeel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Interne Lasten | 4.737 | 5.007 | 6.144 | 6.223 | 5.505 | 3.784 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | 4.737 | 5.007 | 6.144 | 6.223 | 5.505 | 3.784 |
Programmalasten | 28.900 | 25.580 | 31.435 | 30.628 | 30.481 | 15.295 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 1.993 | -50 | -185 | -170 | 164 | 164 |
Overige programmalasten | 20.932 | 23.636 | 31.489 | 30.647 | 30.168 | 14.982 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 5.974 | 1.994 | 131 | 150 | 150 | 150 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | -29.187 | -25.149 | -36.515 | -36.851 | -35.987 | -19.080 |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten na vennootschapsbelasting | -29.187 | -25.149 | -36.515 | -36.851 | -35.987 | -19.080 |
Onttrekking aan reserves | 8.049 | 7.930 | 17.864 | 18.279 | 17.133 | 220 |
Onttrekking Bestemmingsreserve | 8.049 | 7.930 | 17.864 | 18.279 | 17.133 | 220 |
Toevoeging aan reserves | 7.837 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging Bestemmingsreserves | 7.837 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval bestemmingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -28.975 | -17.219 | -18.651 | -18.572 | -18.854 | -18.859 |
Toerekening overhead aan product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting 2020 | Begroting |
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overhead clusterondersteuning | ||||||
Resultaat na Overhead | -28.975 | -17.219 | -18.651 | -18.572 | -18.854 | -18.859 |
Toelichting Baten en Lasten
Baten
De baten bestaan voornamelijk uit de Rijksmiddelen in het kader van ongerechtvaardigde verrijking. Na 2017 zijn er geen externe baten meer begroot.
Lasten
De interne lasten bestaan uit doorbelasting van concernbrede bedrijfsvoeringskosten en overige kosten vanuit andere producten. De programmalasten vloeien voort uit werkzaamheden met betrekking tot de doeluitkeringen bodem (aanpak bodemsanering spoedlocaties en gasfabrieken), werkzaamheden op het gebied van lucht (nieuwe Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit) en de handhavingstaken door DCMR Milieudienst Rijnmond.
Reserves
De onttrekkingen uit de bestemmingsreserve Taakmutatie Gemeentefonds dekken de verwachte werkzaamheden met betrekking tot de aanpak bodemsanering spoedlocaties en gasfabrieken en uitvoeringsprogramma 2015 - 2020. Daarnaast is er in 2017 een onttrekking aan de bestemmingsreserve Actieplan Luchtkwaliteit ten behoeve van projecten uit het actieplan Luchtkwaliteit, waaronder de sloopregeling.
Meerjarig verloop
In het meerjarenbeeld dalen de baten als gevolg van het aflopen van de middelen in het kader van ongerechtvaardigde verrijking. De lasten daarentegen laten een wisselend verloop zien. Dit wordt veroorzaakt door de middelen voor het uitvoeringsprogramma Bodem 2015-2020, namelijk pilot Botlekgebied, sanering van gasfabrieken en spoedlocaties. Deze lasten komen volledig uit de bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds.
Toerekening Overhead aan producten
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting betreft de toerekening van de kosten van het clusteronderdeel BCO (bestuur- en concernondersteuning) aan alle andere producten (en programma’s) conform een fte verdeelsystematiek. Overhead clusterondersteuning betreft hier een uitwerking van BBV regelgeving. Leidinggevend personeel en secretariaat is overhead en moet apart zichtbaar in de begroting worden opgenomen. In de meeste gevallen zijn dit dus personeelslasten, voorheen opgenomen onder personeel.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning