Baten en lasten
Baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Van Werk naar Werk | ||||||
Totaal baten | 1.965 | 1.317 | 322 | 322 | 322 | 322 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 1.540 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten derden | 425 | 317 | 322 | 322 | 322 | 322 |
Totaal lasten | 22.352 | 13.844 | 10.492 | 9.366 | 9.070 | 5.044 |
Apparaatslasten | 22.065 | 12.895 | 9.937 | 8.936 | 8.641 | 4.615 |
Inhuur | 530 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige apparaatslasten | 272 | 24 | 21 | 11 | 11 | 11 |
Personeel | 21.263 | 12.871 | 9.916 | 8.925 | 8.630 | 4.604 |
Interne Lasten | 108 | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | 108 | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programmalasten | 179 | 884 | 555 | 429 | 429 | 429 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 44 | 835 | 506 | 380 | 380 | 380 |
Overige programmalasten | 135 | 49 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | -20.387 | -12.528 | -10.170 | -9.044 | -8.748 | -4.722 |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten na vennootschapsbelasting | -20.387 | -12.528 | -10.170 | -9.044 | -8.748 | -4.722 |
Onttrekking aan reserves | 20.322 | 11.852 | 9.123 | 3.935 | 4.026 | 0 |
Onttrekking Bestemmingsreserve | 20.322 | 11.852 | 9.123 | 3.935 | 4.026 | 0 |
Toevoeging aan reserves | 3.000 | 4.000 | 3.000 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging Bestemmingsreserves | 3.000 | 4.000 | 3.000 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 0 | 3.249 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval bestemmingsreserve | 0 | 3.249 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -3.065 | -1.427 | -4.047 | -5.109 | -4.722 | -4.722 |
Toerekening overhead aan product | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting 2020 | Begroting |
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overhead clusterondersteuning | ||||||
Resultaat na Overhead | -3.065 | -1.427 | -4.047 | -5.109 | -4.722 | -4.722 |
Toelichting Baten en Lasten
Baten
Herplaatsingskandidaten krijgen via het programma ‘Van Werk Naar Werk’ begeleiding naar nieuw werk binnen of buiten de gemeente. De opbrengsten derden zijn vergoedingen die de gemeente van organisaties ontvangt voor de inzet van herplaatsingskandidaten.
Lasten
De lasten bestaan voornamelijk uit personeelskosten en arrangementen voor herplaatsingskandidaten.
Reserves
Binnen het programma ‘Van Werk Naar Werk’ heeft een herijking plaatsgevonden op basis van de ontwikkeling van het bestand van herplaatsingskandidaten. De onttrekkingen aan de reserve Krimp (Motie 31) verlopen volgens het herijkte meerjarenbeeld tot en met 2018. Vanaf 2019 werkt de gemeente niet meer met de bestemmingsreserve Krimp. De gemeente neemt dan de structurele kosten voor herplaatsingskandidaten (bijvoorbeeld WW) op in de begroting.
De frictiekosten vanwege de Doorontwikkeling Organisatie (RIO 40) zijn meerjarig ingeschat. Hierdoor is er een onttrekking aan de reserve Doorontwikkeling Organisatie (Rio 40) en een vrijval van de reserve doorgevoerd. Het beheer van deze concernbrede reserve gaat veranderen. De onttrekking wordt opgenomen onder organisatieonderdelen die aanspraak maken op deze reserve en daarover verantwoording afleggen. Dit betekent een verschuiving van baten en lasten binnen de gemeentebegroting.
Meerjarig verloop
Meerjarig is een daling van de lasten te zien doordat het aantal herplaatsingskandidaten daalt.
Toerekening Overhead aan producten
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting betreft de toerekening van de kosten van het clusteronderdeel BCO (bestuur- en concernondersteuning) aan alle andere producten (en programma’s) conform een fte verdeelsystematiek. Overhead clusterondersteuning betreft hier een uitwerking van BBV regelgeving. Leidinggevend personeel en secretariaat is overhead en moet apart zichtbaar in de begroting worden opgenomen. In de meeste gevallen zijn dit dus personeelslasten, voorheen opgenomen onder personeel.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning