Baten en lasten
Baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Maatschappelijke Ondersteuning | ||||||
Totaal baten | 16.312 | 18.551 | 10.451 | 6.945 | 6.945 | 6.945 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 11.081 | 13.175 | 4.898 | 1.628 | 1.628 | 1.628 |
Financieringsbaten | 612 | 495 | 320 | 320 | 320 | 320 |
Opbrengsten derden | 4.619 | 4.881 | 5.234 | 4.997 | 4.997 | 4.997 |
Overige baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 175.317 | 148.458 | 144.285 | 122.216 | 121.878 | 121.789 |
Apparaatslasten | 55.209 | 28.049 | 28.766 | 26.896 | 26.896 | 26.868 |
Inhuur | 7.571 | 3.851 | 3.703 | 1.960 | 1.960 | 1.960 |
Overige apparaatslasten | 1.904 | 677 | 442 | 442 | 442 | 442 |
Personeel | 45.734 | 23.521 | 24.621 | 24.493 | 24.493 | 24.466 |
Interne Lasten | -885 | -1.373 | 163 | 163 | 163 | 163 |
Beleidspecifiek vastgoed | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | -885 | -1.377 | 159 | 159 | 159 | 159 |
Programmalasten | 120.993 | 121.782 | 115.356 | 95.157 | 94.819 | 94.757 |
Financieringslasten | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 53.574 | 49.146 | 36.021 | 33.850 | 33.850 | 33.850 |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programmalasten | 8.043 | 2.665 | 3.091 | 1.210 | 651 | 602 |
Salarislasten WSW en WIW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociale uitkeringen | 39.672 | 42.524 | 51.389 | 40.172 | 40.229 | 40.216 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 19.638 | 27.447 | 24.855 | 19.925 | 20.089 | 20.089 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | -159.006 | -129.908 | -133.834 | -115.272 | -114.934 | -114.844 |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten na vennootschapsbelasting | -159.006 | -129.908 | -133.834 | -115.272 | -114.934 | -114.844 |
Onttrekking aan reserves | 11.906 | 1.255 | 600 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking Bestemmingsreserve | 11.906 | 1.255 | 600 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval bestemmingsreserve | 127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -146.973 | -128.653 | -133.234 | -115.272 | -114.934 | -114.844 |
Toerekening overhead aan programma's | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting 2020 | Begroting |
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 19.206 | 18.408 | 17.305 | 16.544 | 16.640 | 16.550 |
Overhead clusterondersteuning | 0 | 7.593 | 7.580 | 7.039 | 7.023 | 7.055 |
Resultaat na Overhead | -166.179 | -154.654 | -158.119 | -138.854 | -138.597 | -138.448 |
Toelichting Baten en Lasten
Baten
De baten op het programma Maatschappelijke Ondersteuning betreffen voornamelijk rijksbaten ten behoeve van educatie, opbrengsten uit de verkoop van de Rotterdampas, ESF-bijdrage ten behoeve van de dekking van de personele lasten bij het Jongerenloket, rentebaten op verstrekte leningen vanuit de schulddienstverlening en bijdrage van werkgevers om werknemers op te nemen in de schulddienstverlening.
Lasten
Het grootste deel van de programmalasten wordt besteed aan het Nieuw Rotterdams Welzijn. Dit heeft ten doel het versterken van de wijknetwerken en het bieden van meer mogelijkheden om bewoners te ondersteunen zonder een maatwerkvoorziening te verstrekken. Daarnaast wordt een deel ingezet voor armoedebestrijding, waaronder individuele verstrekkingen, armoedebeleid, schulddienstverlening en kwijtschelding van afvalstoffenheffing. Verder worden middelen ingezet ten behoeve van integratie en taal. Een deel van de middelen is bestemd voor jongerenparticipatie.
Reserves
De onttrekkingen aan de bestemmingsreserves worden ingezet ten behoeve van de activiteiten van het Nieuw Rotterdams Welzijn, voor het beschikbaar stellen van een flexbudget voor de gebieden, voor doorontwikkelsporen, voor de realisatie van de beoogde doelen die te maken hebben met participatie jeugd en ten behoeve van het vergroting van de sociale acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders.
Meerjarig verloop
De baten vertonen een daling in 2018 en verdere jaren door een lagere rijksbijdrage WEB Taaltrajecten. Als gevolg hiervan dalen ook de programmalasten. Daarnaast betreft de daling in 2019 en volgende jaren ten opzichte van 2018 voornamelijk de middelen die in het zomerakkoord voor het jaar 2018 zijn toegevoegd en de middelen vanuit de uitwerking voorjaarsnota met betrekking tot werkende minima < 130% voor het jaar 2018. Deze middelen hebben geen structureel karakter.
Toerekening Overhead aan programma's
Door wijzigingen in de verslaggevingsregels voor gemeenten bevatten de beleidsprogramma’s met ingang van het begrotingsjaar 2017 geen overheadkosten meer. Per beleidsprogramma is wel een apart overzicht Overhead opgenomen. Dit overzicht Overhead geeft de aan het programma verbonden overheadlasten weer. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de lasten van de gecentraliseerde bedrijfsvoeringsondersteuning (concernoverhead) en clusteroverhead. Clusteroverhead bestaat uit management en -ondersteuning van de afdelingen binnen de clusters die aan het beleidsprogramma werken. Het programma Overhead geeft informatie over het totaal van de overheadlasten van alle programma’s samen.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning