Baten en lasten
Baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Beheer van de stad | ||||||
Totaal baten | 249.348 | 232.727 | 229.434 | 232.308 | 233.277 | 236.470 |
Belastingen | 66.133 | 66.132 | 69.361 | 71.273 | 73.236 | 76.430 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 10.573 | 2.955 | 3.291 | 3.291 | 2.291 | 2.291 |
Financieringsbaten | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten derden | 172.111 | 161.101 | 156.839 | 157.321 | 157.327 | 157.327 |
Overige baten | 446 | 2.539 | -57 | 423 | 423 | 423 |
Totaal lasten | 371.339 | 362.724 | 349.770 | 342.409 | 339.677 | 352.249 |
Apparaatslasten | 125.379 | 109.853 | 110.959 | 110.700 | 110.700 | 110.700 |
Inhuur | 6.615 | 4.216 | 4.538 | 4.826 | 4.826 | 4.826 |
Overige apparaatslasten | 5.382 | 3.458 | 3.391 | 3.516 | 3.516 | 3.516 |
Personeel | 113.381 | 102.179 | 103.030 | 102.359 | 102.359 | 102.359 |
Interne Lasten | -11.173 | -7.540 | -10.726 | -10.976 | -10.976 | -10.976 |
Beleidspecifiek vastgoed | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | -14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | -11.159 | -7.540 | -10.726 | -10.976 | -10.976 | -10.976 |
Programmalasten | 257.133 | 260.411 | 249.536 | 242.684 | 239.953 | 252.524 |
Financieringslasten | -9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 57.599 | 54.289 | 57.148 | 57.861 | 58.579 | 58.579 |
Kapitaallasten | 56.077 | 53.136 | 55.193 | 55.399 | 55.576 | 65.867 |
Overige programmalasten | 138.105 | 152.392 | 137.136 | 129.365 | 125.739 | 128.019 |
Salarislasten WSW en WIW | 0 | -35 | -35 | -35 | -35 | -35 |
Sociale uitkeringen | 316 | 538 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 5.046 | 91 | 93 | 93 | 93 | 93 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | -121.991 | -129.997 | -120.336 | -110.101 | -106.401 | -115.779 |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten na vennootschapsbelasting | -121.991 | -129.997 | -120.336 | -110.101 | -106.401 | -115.779 |
Onttrekking aan reserves | 8.927 | 21.472 | 7.736 | 7.279 | 4.529 | 3.527 |
Onttrekking Bestemmingsreserve | 8.927 | 21.472 | 7.736 | 7.279 | 4.529 | 3.527 |
Toevoeging aan reserves | 0 | 9.040 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 0 |
Toevoeging Bestemmingsreserves | 0 | 9.040 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 0 |
Vrijval reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval bestemmingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -113.063 | -117.566 | -120.600 | -110.822 | -109.871 | -112.252 |
Toerekening overhead aan programma's | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting 2020 | Begroting |
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 59.225 | 43.688 | 40.234 | 39.988 | 40.235 | 40.067 |
Overhead clusterondersteuning | 0 | 19.786 | 20.758 | 20.840 | 19.519 | 19.519 |
Resultaat na Overhead | -172.288 | -181.040 | -181.592 | -171.650 | -169.626 | -171.838 |
Toelichting Baten en Lasten
Baten
De baten hebben betrekking op inkomsten lokale lasten.
Onder belastingen valt de Rioolheffing. Onder opbrengsten derden vallen de Afvalstoffenheffing, Bedrijfsreinigingsrecht, de Lijkbezorgingsrechten, Leges leidingen en de opbrengsten van het bedrijfsonderdeel Lease.
Lasten
De lasten hebben betrekking op Afvalinzameling, Reiniging, beheer en onderhoud van Wegen en Openbare Verlichting, Water en Groen en Riolen en Gemalen.
Reserves
In 2017 wordt onttrokken aan de bestemmingsreserve Evenementenfonds om invulling te geven aan het collegebesluit om een aantal parken evenementenproof te maken. Vanuit het Investeringsfonds Rotterdam zijn voor het Kralingse bos, toiletvoorzieningen en kapitaallasten onttrekkingen begroot. Verder is er een reserve gevormd voor de Maastunnel.
Meerjarig verloop
In het programma beheer van de stad is er aan de batenkant een aantal wijzigingen. Zo dalen de opbrengsten vanuit de Afvalstoffenheffing (ASH), stijgen de opbrengsten rioolheffing, daalt de bijdrage van het Havenbedrijf en vallen de baten topografie weg door nieuwe wetgeving. De belangrijkste mutaties aan de lastenkant worden veroorzaakt door een concernbrede herverdeling van de overhead, intensiveringen voor wegen en riolen en budget ter dekking van de kapitaallasten voortkomend uit de renovatie van de Maastunnel vanaf 2021.
Toerekening Overhead aan programma's
Door wijzigingen in de verslaggevingsregels voor gemeenten bevatten de beleidsprogramma’s met ingang van het begrotingsjaar 2017 geen overheadkosten meer. Per beleidsprogramma is wel een apart overzicht Overhead opgenomen. Dit overzicht Overhead geeft de aan het programma verbonden overheadlasten weer. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de lasten van de gecentraliseerde bedrijfsvoeringsondersteuning (concernoverhead) en clusteroverhead. Clusteroverhead bestaat uit management en -ondersteuning van de afdelingen binnen de clusters die aan het beleidsprogramma werken. Het programma Overhead geeft informatie over het totaal van de overheadlasten van alle programma’s samen.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning