Baten en lasten
Baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming |
Algemene middelen | ||||||
Totaal baten | 1.970.769 | 1.927.207 | 1.971.289 | 1.970.434 | 1.975.235 | 1.972.799 |
Belastingen | 244.793 | 246.258 | 246.679 | 246.679 | 246.679 | 246.679 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 1.549.211 | 1.518.034 | 1.578.503 | 1.583.553 | 1.587.701 | 1.584.586 |
Dividenden | 110.639 | 112.605 | 107.577 | 102.664 | 104.031 | 105.426 |
Financieringsbaten | 34.839 | 19.541 | 9.705 | 8.682 | 7.927 | 7.155 |
Opbrengsten derden | 32.969 | 33.903 | 31.416 | 31.386 | 31.367 | 31.362 |
Overige baten | -1.681 | -3.134 | -2.591 | -2.531 | -2.471 | -2.410 |
Totaal lasten | 44.141 | 10.292 | 38.517 | 67.917 | 67.255 | 67.263 |
Apparaatslasten | 62.398 | 27.093 | 23.292 | 22.265 | 21.928 | 17.899 |
Inhuur | 1.898 | 1.514 | 198 | 198 | 198 | 198 |
Overige apparaatslasten | 1.027 | 618 | 557 | 549 | 549 | 549 |
Personeel | 59.473 | 24.961 | 22.537 | 21.518 | 21.180 | 17.152 |
Interne Lasten | -4.379 | -6.788 | -4.681 | -4.681 | -4.681 | -4.681 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige doorbelastingen | -4.379 | -6.788 | -4.681 | -4.681 | -4.681 | -4.681 |
Programmalasten | -13.878 | -10.013 | 19.905 | 50.332 | 50.008 | 54.045 |
Financieringslasten | 56.196 | 52.171 | 52.747 | 60.807 | 64.185 | 71.586 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 957 | 2.670 | 3.774 | 3.804 | 3.862 | 3.898 |
Kapitaallasten | -96.873 | -73.851 | -64.205 | -66.873 | -69.009 | -69.394 |
Overige programmalasten | 21.667 | 5.091 | 23.683 | 48.690 | 47.065 | 47.952 |
Salarislasten WSW en WIW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 4.175 | 3.906 | 3.905 | 3.905 | 3.905 | 2 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | 1.926.627 | 1.916.915 | 1.932.772 | 1.902.517 | 1.907.980 | 1.905.536 |
Vennootschapsbelasting | 490 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Totaal saldo van baten en lasten na vennootschapsbelasting | 1.926.137 | 1.916.415 | 1.932.272 | 1.902.017 | 1.907.480 | 1.905.036 |
Onttrekking aan reserves | 87.934 | 134.873 | 10.264 | 27.334 | 24.184 | 21.361 |
Onttrekking Algemene Reserve | 65.891 | 121.880 | 0 | 4.068 | 1.813 | 3.015 |
Onttrekking Bestemmingsreserve | 22.043 | 12.993 | 10.264 | 23.266 | 22.371 | 18.345 |
Toevoeging aan reserves | 136.044 | 126.580 | 64.853 | 20.656 | 37.828 | 31.847 |
Toevoeging Algemene Reserve | 0 | 0 | 24.388 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging Bestemmingsreserves | 136.044 | 126.580 | 40.465 | 20.656 | 37.828 | 31.847 |
Vrijval reserves | 20.339 | 47.108 | 89.039 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval bestemmingsreserve | 20.339 | 47.108 | 89.039 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 1.898.367 | 1.971.816 | 1.966.722 | 1.908.696 | 1.893.836 | 1.894.550 |
Toerekening overhead aan programma's | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting 2020 | Begroting |
Overhead concernondersteuning en concernhuisvesting | 8.234 | 8.418 | 7.423 | 7.380 | 7.423 | 7.392 |
Overhead clusterondersteuning | 0 | 2.129 | 1.780 | 1.802 | 1.782 | 1.762 |
Resultaat na Overhead | 1.890.133 | 1.961.269 | 1.957.519 | 1.899.513 | 1.884.631 | 1.885.396 |
Toelichting Baten en Lasten
Baten
De baten bestaan uit de belastingopbrengsten, rijksmiddelen uit het Gemeentefonds, dividenden en financieringsbaten over verstrekte leningen en garanties.
Lasten
De apparaatslasten zijn voornamelijk uitgaven voor Van Werk Naar Werk (VWNW) voor personeelskosten en arrangementen voor herplaatsingskandidaten en op de uitvoering van het proces belastingheffing.
De twee grootste posten onder de programmalasten bestaan uit de financieringslasten over extern aangetrokken geldleningen en de kapitaallasten waaronder de interne verrekening van de omslagrente plaatsvindt. Verder zijn de belangrijkste posten onder overige programmalasten de ingeschatte risico's voor verstrekte leningen en garanties en concernbrede stelposten.
Reserves
De reserves die onder het programma Algemene middelen zijn opgenomen hebben betrekking op een aantal concernbrede reserves. Het gaat hoofdzakelijk om de Algemene reserve, Kredietrisicoreserve, Financieringsreserve, Investeringsfonds Rotterdam (IFR), reserves ten behoeve van de reorganisaties (Krimp (Motie 31) en de Doorontwikkeling organisatie) en de Bestemmingsreserves Taakmutaties. Daarnaast is er de Bestemmingsreserve Rotterdam Energy and Climate Programme (RECP) voor het product Deelnemingen.
Meerjarig verloop
De totale baten laten tussen 2018 en 2021 een stabiele beeld zien. Dit komt hoofdzakelijk door hogere verwachte rijksmiddelen enerzijds en anderzijds door lagere financieringsbaten uit verstrekte leningen en garanties.
De jaarlijkse mutatie van het Gemeentefonds is gekoppeld aan circa 40% van de rijksuitgaven, in hoofdlijnen zijn dat alle uitgaven van het Rijk minus de uitgaven aan Zorg en Sociale Zekerheid.
De rijksuitgaven dalen van 2016 naar 2017 en stijgen weer in 2018. Van 2016 naar 2017 dalen de bijdragen voor decentralisatie- en integratie-uitkeringen (waaronder het Sociaal Domein) met € 25 mln. Naast de koppeling met de rijksuitgaven stijgt de bijdrage van 2017 naar 2018 door verwerking van het prijspeil van het jaar 2018.
De totale lasten stijgen tussen 2018 en 2021. Zo stijgen per saldo de programmalasten. Dat komt vooral door de stijging van de financieringslasten door hogere investeringsvoornemens en een hogere externe rentelast.
Tegenover de stijgende programmalasten staan dalende apparaatslasten. Dit komt voornamelijk door dalende kosten bij het product Van Werk Naar Werk voor personeelskosten en arrangementen voor herplaatsingskandidaten.
Toerekening Overhead aan programma's
Door wijzigingen in de verslaggevingsregels voor gemeenten bevatten de beleidsprogramma’s met ingang van het begrotingsjaar 2017 geen overheadkosten meer. Per beleidsprogramma is wel een apart overzicht Overhead opgenomen. Dit overzicht Overhead geeft de aan het programma verbonden overheadlasten weer. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de lasten van de gecentraliseerde bedrijfsvoeringsondersteuning (concernoverhead) en clusteroverhead. Clusteroverhead bestaat uit management en -ondersteuning van de afdelingen binnen de clusters die aan het beleidsprogramma werken. Het programma Overhead geeft informatie over het totaal van de overheadlasten van alle programma’s samen.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning