Kasgeldlimiet
Toets kasgeldlimiet | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Grondslag: omvang oorspronkelijke begroting | 3.623.553 | 3.492.398 | 3.619.792 | 3.486.994 | 3.486.994 | 3.486.994 | 3.486.994 |
Kasgeldlimiet (8,5% van grondslag) | 308.002 | 296.854 | 307.682 | 296.394 | 296.394 | 296.394 | 296.394 |
Gemiddelde korte schuld | 272.338 | 292.306 | 275.000 | 275.000 | 275.000 | 275.000 | 275.000 |
Gemiddelde korte middelen | -6.304 | -5.069 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemiddelde netto korte schuld | 266.034 | 287.237 | 275.000 | 275.000 | 275.000 | 275.000 | 275.000 |
In % begroting | 7,3% | 8,2% | 7,6% | 7,9% | 7,9% | 7,9% | 7,9% |
Ruimte (+) / overschrijding (-) | 41.968 | 9.617 | 32.682 | 21.394 | 21.394 | 21.394 | 21.394 |
De gemeente mag haar activiteiten niet onbeperkt met kort geld financieren. In de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido) is hiervoor de kasgeldlimiet opgenomen, waarmee een maximum wordt gesteld aan de netto kortlopende schuld. De kasgeldlimiet is gelijk aan 8,5% van het begrotingstotaal van de oorspronkelijke begroting. Dit is naar verwachting € 296 mln in 2018. Volgens wettelijke voorschriften wordt de grondslag van de daaropvolgende jaren gelijkgehouden aan het begrotingsjaar 2018. De kasgeldlimiet mag niet meer dan drie achtereenvolgende kwartalen overschreden worden. Gebeurt dit wel dan moet de gemeente de Provincie Zuid-Holland daarover informeren en daarbij een plan aanbieden om weer te gaan voldoen aan de kasgeldlimiet. De in de tabel getoonde bedragen zijn jaargemiddelden. Er moet enerzijds rekening worden gehouden met beschikbare kredietlijnen en anderzijds met tijdelijke uitschieters in de behoefte aan kort geld. Daarom wordt voorzichtigheidshalve enige marge aangehouden onder de kasgeldlimiet en wordt de komende jaren gestuurd op een gemiddelde netto korte schuld van
€ 275 mln.
Producten
- Raad
- Griffie, Rekenkamer en Ombudsman
- College
- Gebieden
- Dienstverlening (frontoffice)
- Burgerzaken
- Veilig
- Crisisbeheersing en Regionale Veiligheid
- Handhaven wet- en regelgeving
- Stedelijke bereikbaarheid
- Parkeren
- Duurzame mobiliteit
- Economie
- Markten
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid
- Cultuur
- Sport en Recreatie
- Openbare gezondheidszorg
- Zorg jeugd
- Zorg volwassenen
- Werk
- Inkomen
- Maatschappelijke Begeleiding en Advies
- Maatschappelijke Participatie en Activering
- Armoedebestrijding
- Afvalinzameling
- Reiniging
- Riolen en gemalen
- Wegen en Openbare Verlichting
- Water en Groen
- Vergunningen en toezicht
- Duurzaam
- Ruimte en wonen
- Milieu
- Gebiedsontwikkeling
- Grondzaken
- Erfpacht
- Commercieel vastgoed
- Maatschappelijk vastgoed
- Projectmanagement en engineering
- Belastingen
- Beheer algemene middelen
- Deelnemingen
- Financiering
- Lening- en garantieverstrekking
- Van Werk naar Werk
- Concernondersteuning
- Audits & Control
- Concernhuisvesting
- Verzekeringen
- Clusterondersteuning